Pak turut yang Setia

Thursday, June 25, 2009

Remembering The Jacko

Tanggal 25 June 2009 telah mengejutkan kita dengan kematian ikon pop universal. Michael Joseph Jackson penanyi, penulis lagu, dan juga seorang businesman telah disahkan mati akibat terjatuh di rumahnya. Dia merupakan anak yang ke tujuh dalam jackson family dan memulakan karier profesional dalam music melalui kumpulan The Jackson 5 yang di anggotai oleh abangnya.

Namun, pada tahun 1971, Micheal mengambil langkah untuk meneruskan kariernya dalam nyanyian secara solo walaupun masih menganggotai kumpulan The Jackson 5. Kejayaannya dalam bidang nyanyian dibuktikan melalui penghasilan 5 album solo yang mana dikatakan sebagai The world most best selling records.

Dia juga adalah orang africa-amerika yang pertama berjaya memecah dominasi muzik warga kulit putih. Pada awal 1980 an, muzik videonya seperti " Beat it, Billy Jean dan Thriller" berjaya ditayangkan di siaran MTV dan juga menjadi siulan ramai pada ketika itu.

Disamping itu juga, teknik tariannya seperti moon walked telah menjadi inspirasi kepada penyanyi-penyanyi lain pada masa kini seperti usher, justin timberlake, mario winans dan ramai lagi. Pengaruh muziknya sudah meliputi setiap lapisan umur dan masyarakat tanpa kita sedari

Selain itu, micheal juga turut terlibat dengan charity event seperti "Heal the World Foundation" pada tahun 1992. Foundation ini banyak menderma berjuta wang untuk kanak-kanak yang teraniaya di medan perang dan juga yang kurang bernasib baik akibat dijangkiti penyakit. Dia juga banyak mengarang muzik yang mana banyak menceritakan tentang hak asasi manusia seperti "They don't really care about us" dan berbagai-bagai lagi muzik yang berbentuk kemanusiaan dengan tujuan untuk menghapuskan racial bariers.

Namun langit tidak selalunya cerah, dia dilanda berbagai spekulasi berkaitan tentang pencabulan kanak-kanak, isu perkahwinan, hampir muflis dan juga berbagai lagi masalah lain. Setelah berumur 50 tahun, Jacko telah mengambil langkah untuk mengikuti abangnya untuk memeluk islam. Jermaine Jackson telah banyak membantu bliau dalam memberi segala bentuk buku ilmiah dan juga nasihat yang berkaitan dengan islam. Pada tanggal 21 nov 2008, secara rasminya dia bergelar saudara islam dengan nama Mikael



Selamat tinggal Micheal, moga roh kamu dicucuri rahmat, dan terima kasih kepada muzik-muzik yang indah dari kamu

(Micheal Jackson August 29, 1958 – June 25, 2009)

3 comments:

  1. slamat tinggal mikael...
    smoga kita brjumpa lagik...
    amin.....

    ReplyDelete
  2. wooooo....aku btl2 suke die n xsngka dia dh xde...rest in peace dear mikael..smoga Allah mencucuri rahmat ke atasmu

    ReplyDelete