Pak turut yang Setia

Friday, November 13, 2009

SIKIT JE ...

Kelmarin... aku.. wan tue.. amir tue.. dan aweknya yang tak tue menanam hajat di hati untuk pergi makan secara berjemaah kat ss2.. kat satu kedai ni.. yang mana tempat makannya sampai ke tengah jalan raya...apa yang menariknya pasal tempat makan ni.. aku tak tau la... mungkin disebabkan aroma makanan dicampur pula dengan aroma bau tar yang suam2 kuku especially lepas hujan menambahkan lagik perencah makanan yang di pesan... Namun hajat aku di hati ini bukanlah aku nak tulis pasal aku pi makan kat tempat makan tu... cuma conversation antara aku dan wan tua membawa aku untuk menulis post untuk kali ni

Ketika tu kami berada di atas jalan raya untuk menghantar awek si amir tua pulang ke pangkal jalan...lalu, secara tiba-tiba wan tue besuara...

"Aku terasa peliklah ngan orang kat dunia ni"

Lalu aku pun jawab " Apa yang buat ko terasa pelik ni"

"Yelah... kenapa istilah orang putih digunakan untuk mat saleh dan deorang tak marah pun"

Dalam kepala, aku mula mengeluarkan buah pikiran yang mana lebih menjurus mengatakan wan tue ni macam bodoh2 alang jugak, lalu di sambung dengan penyataan di bawah

"Dah nama pun diorang tu kulit putih, sebab tu kite panggil orang putih, deorang tak marah"

Lalu wan tue menambah lagi,

"dah tu kenapa kalau kita panggil orang india atau orang afrika dengan panggilan orang hitam, deorang akan marah"

Dan aku pun mula tergamam tak reti nak wat apa-apa dan terasa ada betulnya percakapan wan tu..

Wan tue pun berkata lagik:
"Kalau kita bersembang dengan sorang yang gemuk dan kite gitau dia" weh ko gemuk la" sudah tentu orang tu akan marah sampai merah telinga, dan berlainan pula kalau kita gitau "weh ko nampak kurus la".. sememangnya seseorang tu akan senyum sampai ke telinga... mengapa perlu marah walaupun ia sebenarnya hakikat...?"

"kalau jumpa orang yang rendah plak... memang pantang bagi dia kalau kita katakan dia pendek.. walhal mende tu sememangnya terbukti yang dia seorang yang pendek...dan dia akan kembali ceria jikalau statement itu ditambah " ko nampak tinggi SIKIT la"

"Walaupun sikit... ia cukup membuatkan seseorang tu senyum dan terbang ke langit"

"Jikalau kita jumpa seseorang yang bernama perempuan pula.. dan kita bertanyakan soalan seperti macam ni " awak nampak cantik sikit hari ni"

"sememangnya akan membuatkan si gadis tu terhemoh-hemoh seperti mahu berguling atas lantai time tu jugak"

"Namun, kalau kita katakan.. "awak nampak hodoh SIKIT la hari ni"... nescaya awek tu akan menyumpah seranah anda dengan makian dari 32 jenis bahasa yang berbeza"

"Kalau nak bandingkan antara HODOH SIKIT dengan CANTIK SIKIT ni... agak2 mana yang lebih elok yek?"


Lalu pertanyaan si wan tua tu aku simpulkan dengan satu senyuman yang bererti AKU TAK MAMPU NAK JAWAB SOKLAN KO...

Boleh tahan jugak pemikiran orang tua ni... nampak je macam tak berapa nak cerdik...

8 comments:

  1. u makan kat maner, murni ss2 ker?

    ReplyDelete
  2. haah.. betol la azreen... kat murni.. camna tau?...
    Shahira.. tq for your compliment

    ReplyDelete
  3. owh murni...
    gua sllu lepak situ...

    ReplyDelete
  4. dah bosan makan kat murni...huh..pakcik cina owner dia tu pun dah bosan tgk muka aku agaknya...hahahah

    ReplyDelete
  5. the kedai makan is so near to my house and lax's!!!lenkali anythime ur in KJ, boley pegi makan sesame laaa!!! Koling2 broo....

    ReplyDelete
  6. la.. awat tak gtau.. tadi pun ada gi sana kejap.. okey azreenn.. no hall la.. i'll contact you after dis..

    ReplyDelete