Pak turut yang Setia

Wednesday, January 13, 2010

SUSAH JUGA JADIK ORANG KAN?

sejak akhir-akhir ni.. jarang sekali aku nak mengupdate blog aku ni.. nak kata aku ni sering sebok.. tak jugak... aku sering je ada masa untuk berblog kalau ikutkan.. namun... mungkin sebab kekeringan idea yang membuat aku lebih senang untuk bermain fb sahaja...

kali ni aku teringin nak bercerita pasal kerjaya... bila sebut pasal kerjaya.. mungkin ada diluar sana sudah dapat memberi gambaran akan realiti sebenar tentang kerjaya...dan mungkin juga ada diantaranya masih kabur2 tak berapa nak nampak sangat.. tak pa.. aku akan cerita satu persatu kat blog aku ni.. korang cuma tolong baca je.. tak perlu la nak menurun seperti mahu meminta nombor ekor... dan tak perlulah menari nari terkinja kesana sini...

Pada waktu di universiti dulu... time zaman muda remaja... zaman sering kenyit mata... aku dan rakan -rakan seringkali mengeluh jikalau test atau deadline assignment semakin hampir... di antara keluhan yang sering dilemparkan adalah... " Cepatlah abis zaman belajar ni... tak sabar nak kerja.. malas nak mengadap semua ni"... keluhan keluhan sebegini bermula dari sem yang pertama sehinggalah sem yang terakhir...

Namun .. aku rasakan ramai diantara kami smua mahu menarik balik akan keluhan yang dilemparkan kami dahulu... Ya.. sesungguhnya zaman perkerjaan ni lebih perit berbanding dengan zaman belajar dulu... jikalau aku punya kebolehan untuk memutarkan masa kebelakang... memang aku nak sangat kembali ke zaman belajar dlu... balik zaman darjah satu dulu pun tak pa.. aku seronok

Kehidupan bekerja.. tidak lah seronok yang disangka...zaman pekerjaan lebih perit lagik dari zaman belajar... ada yang hari-hari kena tiau... ada yang hari-hari kena wat kerja yang tak munasabah.. ada yang hari2 kena buat kerja orang lain dan kerjanya tak siap2... ada yang kerjanya bermain facebook sampai pukul 5.30... dan ada juga yang tidak punya job scope dan ada juga yang tidak tahu position apa yang dipegang... sesungguhnya zaman pekerjaan ni anda akan berdepan dengan pelbagai rintangan yang lebih mencabar.. dan dari setiap rintangan itulah kita akan melakukan kesalahan.... akan dipersalahkan dan kita akan belajar dari kesilapan yang kita lakukan

zaman bekerja... banyak benda yang perlu kita korbankan... jikalau dulu.. sewaktu zaman belajar.. kelas pagi selalunya akan bermula pukul 9... itu pun bukannya hari2... cuma sehari dua sahaja... malah.. ada juga kelas yang bermula dari pukul 3 petang...tu tak kira lagik kelas malam...memang bagi aku.. zaman belajar ni agak heaven la juga berbanding zaman bekerja...

bila tiba zaman bekerja... setiap hari kena bangun seawal pukul 6.30 pg... keluar rumah tepat pukul 7.... sebab tempat kerja aku agak jauh dari tempat aku tinggal... pukul 8 bermulanya kerja...waktu tido yang panjang terpaksa aku korbankan hanya kerana kerja...waktu malamnya pula.. tidak semestinya aku mampu bersenang lenang di rumah seperti zaman belajar dlu... banyak menda yang berkisarkan kerja yang perlu aku selesaikan

Aku ni sudah 2 kali bertukar tempat kerja....tempat kerja yang pertama... aku blah dengan alasan aku diletakkan di bawah department purchasing yang mana satu haram aku tak bley go on memandangkan aku budak engineering yang poyo2 nak jadi engineer...jikalau aku stay di tempat lama aku.. mungkin aku sekarang ni bekerja sebagai seorang executive.. kerja dalam air cond... duduk depan pc... main taip2 keyboard je...

aku bawa diriku ini ke petaling jaya pula... brkerja sebagai engineer telekomunikasi... first time bergelar seorang engineer.. seronoknya payah la nak cerita.. rasa nak panjat menara klcc.. pastu terjun kepala dulu.. pastu naik menara tu balik.. dan terjun sekali lagi...pada waktu itu.. jikalau kawan2 bertanya aku kerja apa.. dengan kembang hidung sambil menggunakan suara dalam ( bagi effect suara macho dan metrosexual) "owh.. saya ni engineer" ... tak ke macam bangga tahap kembang sebelah bontot... tak ke terasa diri anda hot macam robert downey jr pada ketika perkataan engineer tu terpacul dari mulut anda?..

Tapi apa yang disangka indah.. tidak lah seperti apa yang kita bayangkan.. kerja sebagai engineer telekomunikasi saling tak tumpah bekerja umpama kerbau balar di sawah padi...kerja tak tentu masa.. kebnyakkan hari2 aku habis di sebabkan oleh kerja sahaja..namun aku tetap dibayar dengan harga yang sangat ciput...tukang urut pun lagi kaya dari aku...cuma profession sebagai tukang urut ni agak dipandang serong la oleh masyarakat...sebab tu aku tak mau jadik tukang urut... sebab sebut saja pasal urut.. orang melayu kita mesti pikir dok urut kat 'situ' la,,, macam tak ada tempat lain nak urut...macam kat 'situ' je anggota badan yang ada...aku pun membuat andaian.. tak seronok lah kerja macam ni... kerana kerja macam tu la membuat aku demam seminggu sehingga masuk dalam hospital... so aku resign.. cari keje len

Sebulan selepas menjadi engineer telecomunication yang poyo pada tittlenya... aku mempoyokan diri lagi untuk bergelar sebagai engineer eletrikal pula... mencuba nasib dan gatal bontot nak kerja kat plant... membuatkan aku ingin membuat andaian yg mengatakan kerja aku yang terkini turut tak best...

Namun.. hasil dari perbualan aku dengan seorang housemate ...aku berjaya membuka mata aku dan pemikiran..pada mulanya perbualan aku dan dia lebih kepada karutan yang melampaui batas kemnusiaan.. sehinggalah aku menceritakan apa yang terbuku dalam hati aku ni tentang kisah kerjaya aku... dan nasihat dia berbunyi macam ni la

"jikalau satu tempat kerja tu ko create satu tanggapan yang tidak seronok tentangnya... maka tak seronoklah ko bekerja kat tempat tu... cuba ko create tempat kerja ko skang ni suatu suasana kerja yang seronok...mesti ko takkan terasa nak pindah lagi..semua kerja kat dunia ni tak seronok...cuba tanya tukang kutip sampah.. pemandu teksi..orang kerja kilang, perdana menteri, managing director.. adakah mereka seronok dengan kerja mereka... ?"

aku pikirkan.. ada betolnya apa yang kawan aku sampaikan ini.. herm.. cuma aku perlu sedar.. dan bangun dari tido.. aku bukanya seorang pelajar lagi.. aku sudah dewasa... perlu berdikari sepnuhnya.. so jangan lah mengeluh dengan kerja anda... bersyukur la kepada tuhan sebab masih menentukan rezki untuk kamu...ish rasa mcam ustaz plak nasihat orang ni... tapi tak pa la.. aku nasihatkan diri aku dan korang2 la.. jangan la kondem sangat pasal kerja korang.. kalau disebabkan situasi yang tak bley dielakkan seperti bos anda ajak anda menikah ka.... syarikat dah nak bangkrap ka... ada seorang pakcik gay menjadi stalker anda ka... sememangnya anda layak menukar tempat kerja....

apa apa pun.. selamat bekerja kepada rakan-rakan aku yang baru melangkah ke alam pekerjaan.. ingat pesan aku ni...BERSAKIT-SAKITLAH DAHULU.. BERSENANG-SENANG KEMUDIAN... CAIYOKK!!!




6 comments:

  1. Maaf. Sekadar pemberitahuan ringkas.

    "Hanya iklan link affiliate anda di Email, Website, Blogger, Wordpress, Myspace, Friendster, @ Facebook & kami akan bayar anda sehingga RM80 untuk pelawat yang masuk!".
    _______________________
    View Profile: Rantong™

    ReplyDelete
  2. tau pun...akhirnya b berfikiran sprti seorang yang berkerjaya..huuhuh..mmg kita xkan penah satisfied dgn apa yg kita buat...tp di mana rezeki kita tlah dittpkan..maka kat ctu la jg kita duduk untuk cr mkn... yeaahhhhhh

    ReplyDelete
  3. aik??
    tatau pun ko keje kat kl skg?????

    ReplyDelete
  4. x tau nk ghoyak cmer..hehe.. biase la lumrah akal manusia kan?

    ReplyDelete
  5. lerrr ko da keje len upenye.. hurm keje mmg x besstttttttttttttttttt..arghhhhhhh..saje lepas geram..tp bace blog ko ni motivate aku sikit yg hari2 down..lame2 jadi syndrom down kang

    ReplyDelete